





Rotkäppchen Mousserende wijn - een bewogen geschiedenis
De Rotkäppchen Sektkellerei is gevestigd in Freyburg (Unstrut), midden in het wijnbouwgebied Saale-Unstrut, het noordelijkste teeltgebied voor kwaliteitswijn in Duitsland. Het huis heeft een lange traditie die teruggaat tot 1856. In dat jaar besluiten Moritz en Julius Kloss, samen met hun vriend Carl Foerster, een wijnwinkel te openen in Freyburg. Slechts een jaar later laten ze een fabriek bouwen voor de productie van mousserende wijnen, de "Freyburger Champagner-Fabrik-Gesellschaft". De mousserende wijn wordt op de markt gebracht onder de naam Kloss & Foerster. Geheel volgens de mode van die tijd zijn de namen allemaal Frans, dus verkopen ze "Monopol", "Crémant Rosé" of "Sillery Grand Mousseux".
In de volgende jaren maakten de ondernemende zakenlieden hun nieuwe product op allerlei manieren beroemd. De mousserende wijn werd met goud bekroond op de wijnproeverij van de Reichstag in 1876 of op de handelstentoonstelling in Halle in 1881. Het bedrijf groeide gestaag. Tenslotte wordt in 1894 de "wet op de bescherming van handelsmerken" van kracht en moet een nieuwe naam voor de mousserende wijn worden gevonden. De capsule van de Freyburger mousserende wijn dient als naamgever, en vanaf draagt hij dan ook de naam Rotkäppchen Sekt.
De ups en downs van Rotkäppchen Sekt in de 20e eeuw
Het succes van het merk groeit gestaag en het wordt een leverancier voor bijvoorbeeld militaire officieren. Het bedrijf ondervindt zijn eerste tegenslag met de Eerste Wereldoorlog en de daaropvolgende inflatie in de jaren twintig. De daaropvolgende wereldwijde economische crisis heeft zijn steentje bijgedragen. In de jaren dertig herstelt het merk zich, om met de Tweede Wereldoorlog weer in te storten. Na de oorlog werd het merk eerst onder de controle van het militaire Sovjetbestuur geplaatst, vervolgens overgedragen aan Volkseingentum en als zodanig voortgezet. Intussen richtte merkopvolger Günther Kloss in West-Duitsland de Kloss & Foerster Sektkellerei opnieuw op en produceerde onder deze naam mousserende wijn.
In de DDR herstelt het merk Rotkäppchen Sekt zich en stijgt het naar nieuwe hoogten. Met de val van de Berlijnse Muur stort de verkoop echter weer in. Het bedrijf krimpt massaal in. Uiteindelijk zijn het voormalige werknemers van Rokäppchen die samen met investeerders het noodlijdende bedrijf overnemen en opnieuw opbouwen. In slechts één jaar overtreft de verkoop al de verwachtingen. De mousserende wijn met de rode dop wordt concurrerend gemaakt voor de markteconomie, en een eerste reclamespot wordt opgenomen voor de televisie.
Opleving van Rotkäppchen mousserende wijn in het nieuwe millennium
In 1996 moet een nieuwe productiehal worden gebouwd om aan de vraag te kunnen voldoen. In 1997 krijgen de flessen het gezicht dat ze vandaag nog steeds dragen. In de jaren 2000 begon het bedrijf aandelen over te nemen in andere mousserende wijnhuizen zoals Mumm en MM extra. In 2006 verwierf de onderneming de rechten op het mousserende wijnmerk Kloss & Foerster, waardoor de merken na 60 jaar scheiding werden herenigd.
Vandaag produceert het bedrijf naast mousserende wijn ook stille wijn, die sinds 2008 ook verkrijgbaar is in een alcoholvrije versie. Bovendien heeft het reeds vaste voet gekregen op de markt van gedistilleerde dranken, zodat ook de "vlaggenschip"-gedistilleerde dranken van Nordhausen of de "Chantré"-brandewijnen tot Rotkäppchen behoren.
De productie van Rotkäppchen mousserende wijn
Vandaag wordt op Rotkäppchen Sekt mousserende wijn gemaakt volgens drie productieprocedés:
- Vergisting op grote schaal
- Flesgisting/overdamping
- Klassieke gisting in de fles
Vergisting op grote schaal
Bij dit proces wordt de wijn gerijpt in grote vaten onder druk. Het procédé staat internationaal bekend als de methode Charmat, genoemd naar de ontwikkelaar van het huidige procédé met drukbestendig beslag Èugene Charmat, of ook als Metodo Martinotti in Italië, genoemd naar de oenoloog Federico Martinotti, die het basisidee voor het procédé had. Het procédé verspreidde zich zeer snel na de eerste toepassing ervan in het begin van de 20e eeuw in Duitsland, dat vrij openstond voor technologische vooruitgang.
De Traditions-lijn van Rotkäppchen mousserende wijnen, het belangrijkste product van het merk, wordt volgens dit procédé vervaardigd.
Transvasatie proces
Dit procedé is een variatie op de klassieke flesgisting, waarbij de mousserende wijn niet met de hand wordt gedegorgeerd (d.w.z. de gist van de gisting wordt verwijderd), maar uit speciale gistingsflessen wordt afgetapt en gefilterd, vervolgens onder druk wordt gedoseerd en vervolgens in de laatste fles wordt gegoten waar de tweede gisting plaatsvindt. De "flesgisting" lijn van Rotkäppchen mousserende wijnen wordt op deze manier gecreëerd.
Klassieke gisting in de fles
Ook bekend als Méthode champenoise of Méthode traditionelle, is het de standaard voor wereldberoemde mousserende wijnen zoals Champagne, Crémant of Cava. De basismousserende wijn wordt voor de tweede gisting vermengd met het mengsel van suiker en gist en in de fles gedaan. Na de gisting wordt de gist door middel van riddling in de flessenhals gebracht en wordt de gistprop verwijderd. Het verlies van mousserende wijn wordt gecompenseerd door de dosering, een mengsel van wijn en suikerstroop, dat bepalend is voor de smaak. Rotkäppchen - Mousserende wijnen die volgens deze methode worden geproduceerd, krijgen het etiket "klassieke gisting op fles".
Verdere informatie over Rotkäppchen Sekt
Adres | |
---|---|
Bedrijfsnamen: | Rotkäppchen Mumm Sektkellereien GmbH |
Straat: | Champagne Kelder Straat 5 |
Stad: | 06632 Freyburg/Unstrut |
Land: | Duitsland |
Regio: | Saale-Unstrut |
Continent: | Europa |
Contact & Web | |
Website: | https://www.rotkaeppchen.de/ |
Telefoon: | +49 34464 34 0 |
Bedrijf | |
Jaar van oprichting: | 1856 |
Directeur: | Christof Queisser, Frank Albers, Dr Mike Eberle |